Fegyvertelen

Kitiltották a kávét a dél-koreai iskolákból - tényleg ez a megoldás?

Koffein és túlstresszelés az oktatásban

2018. szeptember 17. - Kristóf Tarnay

Teljesen kitiltják a kávéautomatákat a dél-koreai iskolákból, a tanároknak fenntartott automatákat is száműzik, nehogy a diákok a rendszert kijátszva hozzájussanak az élénkítő italhoz - adta hírül a magyar sajtó is, én pedig hüledezem.

A kedves Olvasó szerint vajon mennyire lenne bölcs döntés egy csoportot kiküldeni az esőbe, majd elvenni tőlük az esernyőt, hogy el ne fáradjon a kezük, miközben tartják? Nos, esetünkben pont ez történik. A diákok ugyanis nem unalmukban kelnek hajnalban, élnek koffeinen és alszanak pár órákat, hanem mert a rendszer erre kényszeríti őket. Én például azért kezdtem el nyolcadikos koromban energiaitalt inni, mert általános iskolám utolsó évében kisérettségit kellett tennem.

A probléma ilyen irányú kezelési kísérlete egy nagyon kontraproduktív felületes szemléletet tükröz.

És ahogy nekem is volt szerencsém egy évet olyan gimnáziumba járnom, ahol teljesen abszurd módon tiltva volt a kávéivás (a tanárok azért ihattak), úgy a probléma világszerte nagyon sok helyütt jellemző, nálunk is nagyon erősen jelen van. Ha tehát a diákok szívéért aggódunk, ne a kávét és/vagy az energiaitalt tiltsuk be (aki mindkettőt akarja, az legalább következetes), hanem könnyítsünk a rájuk nehezedő terheken és racionalizáljuk azokat!

jason-briscoe-152943-unsplash.jpg

Részben az év eleji sok ezres diáktüntetéseknek köszönhetően az utóbbi időben viszonylag sok szó esik a diákság túlterheltségének arról a formájáról, amelyet a magas óraszám okoz - idén tanév eleji felhívásunkra rengeteg diák fotózta le sajátját ezt bizonyítandó.

Ez mindenképpen örömteli, ám érdemes beszélni a probléma másik két oldaláról is.

Az egyik a túlzott mértékű lexikális tananyaggal való terhelés, a másik pedig a diákok túlstresszelése. Aki nem szakosodik nagyon hamar, hanem például általános gimnáziumba megy el, ahogyan én is tettem, az egy sor tantárgyból nagyon részletes szakmai magasságokig kell elmenjen a középiskola elvégzéséig - ha érettségizik belőle, ha nem -, míg saját, továbbtanulásához szükséges tárgyakra nem jut ilyen szintig idő és óraszám. Így azt különóraként kell felvennie - itt tehát igaza van az államtitkárságnak, amely - cáfolva meg sem tett állításunkat - lenyilatkozza, hogy a túlterheltség egy részét nem a kötelező tananyag okozza. Persze, csak a kötelező tananyag miután egyrészt merev, másrészt pár irányba nagyon részletes, közvetve mégis maga idézi el ezt azoknál a diákoknál, akik nem abból a pár - többségében természettudományos - tárgyból tanulna tovább, melyeknek tanulását a legrészletesebben írja elő az alaptanterv.

Emellett - és erről kevesebb szó esik -  a “poroszos” iskolarendszer (amelynek a neve is hibás, mert az egykori Poroszország helyén a mienknél már sokkal modernebb szisztémában tanulnak) elképesztő módon túl is stresszeli a diákokat.

A tesztrendszere a memóriát kéri számon, azon is elsősorban azt, hogy mit nem tud a tanuló.

Ez óriási megfelelési kényszer elé állít mindenkit, főleg ha a nagyon hierarchikus oktatási struktúrát nézzük - nem egy esetben megszégyenítő helyzetbe hozva az egész osztály (akikkel a diák hétje nagy részét tölti) előtt azt, aki egyik vagy másik kérdésre éppen nem tud helyesen felelni.

Erre jönnek még rá az antidemokratikus igazgatók, akik között amióta egyre több a politikailag kinevezett. Ők nem egyszer elképesztő jogsértésekig elmenve nyomják el a diákönkormányzatot és hallgattatják el saját iskolájukat - de ez egy másik cikk témája lesz majd.

Mindenesetre annak, aki a koffeines italok betiltásában látja a fiatalság egészségének védelmét, javaslom, beszéljen pár diákkal, esetleg töltsön el egy napot egy közoktatási intézmény tanulói között, látogasson el pár órára, nézze meg őket másnapra készülés közben. Garantálom, hogy másnap ő fogja az első kávét megvenni nekik.

A bejegyzés trackback címe:

https://fegyvertelen.blog.hu/api/trackback/id/tr2214244235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

max bir ca · http://bircahang.org 2018.09.17. 05:23:21

A legrosszabb megoldás a liberális, hitleri modell: alapismeretek mint írás, olvasás, összeadás, kivonás, s minden más nem is kell, hiszen csak rabszolgamentalitás szükséges. Ennek mai liberális kódneve "nem magol, hanem gondolkodik". Csakhát nincs miről gondolkodni, ha az ember nem jut ismeretekhez.

Pedig csak rá kellene jönni: az ember célja nem az, hogy profitot termeljen a nagyuraknak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.09.18. 09:37:38

@balcán maxval bircaman:

"Csakhát nincs miről gondolkodni, ha az ember nem jut ismeretekhez."

Így igaz. A gondolkodás az agyunk asszociációs képességén alapul. Asszociálni, összefüggéseket felismerni csak az agyunkban meglévő ismeretek között lehet, nem elég, ha tudod, hogy lelhető fel az adott ismeret, hiszen azt sem tudod, mire lenne szükséged.

Tehát nem a lexikális tudás csökkentésére, hanem értelmes szelektálására lenne szükség. Amit egyébként idővel az agyunk maga is elvégez.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.09.18. 09:42:06

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Így igaz.

Ami t ény: a magyar iskolákban már az én időmben is - 1973-ban lettem elsős kisdiák - túl sok volt az anyag. Ezen nyilván csökkenteni kell, esetleg jobban specializálni. De ez a "gondolkodni tanítani" című liberális lemez a valóságban Hitler programja a győztes háború utánra a meghódított keleti földek rabjai számára: olvasni, írni, számolni, majd 4 osztály után rabszolgamunkát végezni az árja urak számára. Ebből nem kérünk.
süti beállítások módosítása