Fegyvertelen

A második egy százalékkal a világnézeti szabadságért

2019. március 13. - Kristóf Tarnay

Kinek adják a jövedelemadójuk második egy százalékát az ateisták? Az elsőt közhasznú civileknek, a másodikat leginkább 31 bejegyzett egyháznak lehet adományozni. Ez utóbbira van még egy kategória, az úgynevezett „kiemelt költségvetési előirányzatú szervezet”, ebbe kizárólag a Nemzeti Tehetség Program tartozik jelenleg. Én ateistaként általában jobb híján nekik szoktam adni.

A kérdés érinti még az agnosztikusokat, a felekezeten kívüli hívőket és azokat, akiknek az egyházát nem jegyezte be „történelmiként” az állam. Az Alaptörvény eközben elméletileg garantálja a világnézeti, illetve ahogy enyhén klerikálisan fogalmaz, lelkiismereti szabadságot, amely véleményem szerint azon túlmenően, hogy az állam nem privilegizálhat egyes vallásokat mások karára (megteszi), azt is kell, hogy jelentse, hogy a hívő és nem hívő világnézeteknek esélyegyenlőséget kell élveznie.

helloquence-51716-unsplash.jpg

Ezért úgy gondolom, ezen alapelv és a szekularizáció tényleges érvényesítése érdekében célszerű lenne egy harmadik kategóriát is bevezetni a technikai számmal rendelkező második egy százalékra jogosult szervezetek között. Ide tartozhatnának az ateizmust, a humanizmus és az agnoszticizmust, mint világnézetet valló, és a szekularizációt, mint társadalmilag szükséges folyamatot képviselő civil szervezetek, társaságok.

Most, amikor az iszlám invazív terjeszkedésétől való, egyébként részben jogos félelelme miatt kvázi „válaszul” a hazai populista jobboldal a kereszténységet akarja ráerőltetni az ország egészére, figyelmen kívül hagyva az összes többi vallást és azt, hogy az ország több mint egyharmada ateista, soha nagyobb szükség nem volt még a zsidó-keresztény hagyományokon alapuló, mára szekuláris (ha úgy tetszik: humanista) Európa identitásának és jogállami vívmányainak védelmében az állam és az egyház valódi szétválasztására, valamint tényleges világnézeti szabadságra. Ez egy hosszú folyamat, ennek első szimbolikus lépése lehet az 1%-rendszer kiterjesztése.

A bejegyzés trackback címe:

https://fegyvertelen.blog.hu/api/trackback/id/tr6214687130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.03.14. 05:58:04

Szekularizáció = ateizmus.

Ha az állam teljesen szekuláris lenne, az diszkriminácuió lenne a keresztények ellen.

Kristóf Tarnay · http://fegyvertelen.blog.hu 2019.03.14. 10:43:48

@MAXVAL bircaman közíró: Nem. A szekularizáció az állam és az egyház a teljes szétválasztását jelenteni, teljes világnézeti, vagy ha úgy tetszik: lelkiismereti szabadság, amely a gyakorlatban azt takarja, hogy mindenki abban hisz vagy nem hisz, amiben szeretne, azt a vallást vagy világnézetet követi, amit szeretne és egyiket sem privilegizálja az államhatalom a többi rovására. Ennyi.

Jakab.gipsz 2019.03.14. 17:53:54

@Kristóf Tarnay:

Azt tudod, hogy ez a definíció szamárság, azért mert, utat enged a hamis prófétáknak !

Kristóf Tarnay · http://fegyvertelen.blog.hu 2019.03.14. 18:17:01

@Jakab.gipsz: azt majd magadnak eldöntöd. Felnőtt emberek világnézete fölött ne akarjon az állam atyáskodni. Mellesleg Magyarország vallásilag most is sokszínű.

különvélemény 2019.03.14. 18:39:47

"populista jobboldal"
Hagyjuk már ezt az agymosást, amit a teljes nyugati MSM nyomat, a baloldalnál populistább nincs Mo-n, és a világon sem.

Alapvetően a baloldal az látszólagos elitellenességével és segélyeivel populista, a jobboldal a konzervativizmusával, de a baloldal győz a "gyakran kivitelezhetetlen ígéretekkel operáló irányzat" címmel.

A kereszténység nyomatása nem "hittérítő" jelleggel van hangoztatva, hanem az iszlám ellenében, amit nem nehéz elfogadni, nézzük csak meg az iszlám többségű országokat.

Az 1%-ot joggal adják jelenleg "tehetségkutatásra", bár soha sem láttam ennek eredményét.
Én inkább látnám a "tudomány mint vallás" területére adni, nem valami átláthatatlan akármire.
Kapja meg az Akadémia, miután átalakították, hogy ne léhűtők gyülekezete legyen, mert egyetértek a kormánnyal abban, hogy alapkutatást végezzenek a gazdagok, mi alkalmazottra álljunk át.
Ez olyan, mint a mezőgazdaságban az alapanyag termelés, amin soha sincs haszon, csak pont annyi, hogy ne halj éhen, míg a feldolgozóipar busásan megél a produktumodból.

Jakab.gipsz 2019.03.14. 18:56:19

@Kristóf Tarnay: "azt majd magadnak eldöntöd", politikailag korrekt módon, hogy ki a hamis próféta. Ezt hogyan gondoltad ?

És most nézzük meg kiknek nem tetszik az európai keresztény demokrácia és a protestáns etika, csak az ateistáknak, a jakobinusoknak, a kommunistáknak, a nemzeti szocialistáknak, az ateista zsidóknak, muzulmánoknak.

pkfjb 2019.03.14. 19:21:59

@különvélemény: Ha az alapkutatás haszontalan, akkor miért is csinálnák a gazdagok? Vagy miért csinálná bárki? Esetleg egy-két milliárdos, szigorúan a saját kedvteléséből és pénzéből. De miért is lepődök meg olyasvalaki véleményén, aki szerint a tudomány vallás (ja, nem az).

aranea 2019.03.14. 19:29:46

@különvélemény: "Én inkább látnám a "tudomány mint vallás" területére adni, nem valami átláthatatlan akármire."
Egyetértek.

aranea 2019.03.14. 19:33:50

Senkinek a képzelt barátai nevében ne végezzenek agymosást. Ennyi. Erről szól a szekularizmus.
A muzulmán vallásnak nem a kereszténység az ellentéte!
Ugyanarról a gyökérről fakad, ugyanarról a kitalált mesehősről, az izraelitával együtt, azaz egykutya.
Vallásnak nem lehet másik vallás az ellenfele. Kizárólag a vallás teljes hiánya.

különvélemény 2019.03.14. 19:59:03

@pkfjb:
Két hibát is felfedeztem a mondanivalódban.
Az egyik, hogy nem értetted a példát, ami jól elmagyarázza, miért ne pazarolja az agyakat és a milliárdokat egy kis ország alapkutatásra: léalma vs Almalé 40ft vs 400ft.
A másik, hogy nem sikerült észrevenned az idézőjelet a "tudomány, mint vallás" kijelentésben.

De miért is lepődök meg olyasvalaki véleményén, akinek olvasási nehézségei vannak, és itt kérek elnézést a diszlexiásoktól.

szepipiktor 2019.03.14. 19:59:06

Az írás számtralan apró kis momentumban jelzi, ez nem egy hétköznapi dilemma egy átlagbloggertől, hanem rejtett neoliberális vélemény.
Ugye egy ateista is támogathat olyan egyházat, ami mondjuk elesetteken, szegényeken segít.
És hát amíg a magyar többség keresztény alapú, addig csomagolhatjuk a továbbiakat akárhogy, azok soha nem jelentik majd a többséget.
A demokrácia lényege viszont a többségi akarat.
Miért gondolja a szerző, hogy mondjuk az ő kisebbségi álláspontját fogja a kormány magáévá tenni? Önmaga is 1/3-ot jelez...
Én magamat "hívő" ateistának tartom, bűszke vagyok a család vallására, de nem járok templomba, de minden gyermekem megkeresztelt és remélem a hagyomány tovább sáll majd az ő gyermekeikre is. (ja már az is tiltott, hogy család, gyerek stb...)
Viszont maximálisan elfogadom bárkinek a vallását, hitét, hiszen az ember hitalapú! És szeretem a hazámat, zavar a neliberálisok nemzetállamiság ellenessége, a klasszikus alapot elutasítása - de ez meg ugy e a bolsevik alap.
Ez az írás most a hitet kérdőjelezi meg,a másik a gyereket vállalókat tartja kurvának, tenyészállatnak, széllllbernadett a fóti gyerekeket tartja többnek más állami gondozott gyerekeknél.
Ezek mind a társadalom többségébe történő belerúgások, ksiebbségi, szektaalapú emberkéktől.
Valamiért azt hiszik, lesz még lenini ifjukommunizmus, hogy majd egy ksiebbség valamilyen erő alkalmazásával rátelepülhet a többségre.
De ez nem fog bekövetkezni, ezek a mai propagandaírások az ellenzék alatt ássa a vermet.

pkfjb 2019.03.15. 10:24:59

@különvélemény: Aki úgy gondolja, hogy az érték egyetlen mércéje a pénz, és aki aki az agy alapkutatásra való használatát pazarlásnak tekinti, azzal nincs mit beszélnem.

zriff 2019.04.03. 09:52:24

Ott a hiba az elméletben, hogy az iszlámot éppen az ateista, civil, humanista szervezetek azok akik nem merik kritizálni, hanem eltűrik, sőt még támogatják is. Nyugaton már kiderült, hogy évtizedek óta tudtak az atrocitásokról, de hallgattak, mert féltek a rasszizmus bélyegtől, vagy mert utópista fanatikusok akik nem akarták észrevenni azokat.
süti beállítások módosítása